29 november 2015

1 Advent

Då var det första ljuset tänt.
Snart vår egen tradition o äta lutfisk .... det har gubben o jag ätit sen 30 år tillbaka just den 1 advent.

Har inte begripet att en del har det på julbordet...jag är mätt efter tallriken med sill o lax möjligt vis en sked Jansson men inget mer.....
Vi sträcker ut julmaten lite mer...Risgrynsgröt äter vi några luncher under December.... Lutfisken i dag, revben tar vi med en av mellan dagarna.

När vi träffade o vår första Jul stod jag o gjorde mat i 14 dagar innan... det var syltor..pastejer sillar av alla handa slag plus Janssons en potatis gratäng skinka köttbullar..revben o allt men efter åren har vi blivit smartare för mycket av det fick slängas för det inte gick åt....

 sen  har jag ju mitt Norrlänska arv ;) Rullrån som gotte bröd ...havrekex o sladder men utan dessa blir det ingen Jul o när de är gjorda är jag nöjd. sätter gubben på kavla o grädda i år tror jag

men Julmaten ...skinka jo för den får gubben ta på en Julmacka till jobbet han jobbar skift o jobbar hela helgen :/... Sill 2 sorter o gravad lax (min mat ;) )   köttbullar får gubben o son göra o då gör vi så det bli några mål senare med med potatis sås o lingon... lite Jansson blir det med så gubben gå lite Julmat på julafton...prinskorv o allt vad korvar heter hoppar vi ingen korvätare i den här familjen.

Godis gjorde jag hur mycket som helst förr men nu blir det några få saker mest för Felix skull ... förra året åts det ingen knäck o ischoklad så den hoppar jag helt i år blir n¨n enkel fudge o lite marsipan för Felix skull....
o farmor i sin himmel vänder sig säkert om när jag hoppar Julstädandet....dammsuger som vanligt men skurar inte från golv till tak som hon gjorde...lägger på en eller två juldukar....

Jo det blir Jul även om man inte sliter röven av sig! lite ork är alltid trevligt o ha kvar på Julaftons kväll så man kan njuta av sitt glas must o gravlax på havrekexet;) DÅ är det JUL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar