26 januari 2013

tidsresa

så då har man gjort en tids resa igen......

Min lilla Mormor som var en teater apa o gillade spex. 
Hon började spela pensionärs teater strax innan 8o års dagen :D

PÅ min Mormor Olga Johanna Dahlin (som ogift) sida,,,, har kommit en lite bit förut men fastande då jag såg att prästskrället skrivit slarvigt o inte var född där jag trodde....

fick gå till baka i luska på alla ställen jag kom på o vips ramlade jag ner 3 generationer till..... sen fastnade jag i kyrkböcker med oläslig skrift kunde ana hur det så ut men tänkte jag googlar på ett av namnen som dykt upp o vips fanns det några forskare som forskat o vips så sögs man bak i tiden.....

till ca 1480 då föddes en pojk som blev mina förfader eller min mormors mormors farmors farmors farfars farfars farfars far .

Man ska ha tur har sagt det förut dyker det upp Bönder o nämdemän så stiger hoppet att färdas bakåt..... nu har jag inte sett dessa namn i någon kyrkbok men 2 forskare kan ju inte ha fel eller hur;)..... man får ta allt med en nypa salt när man kommer så långt bak men lite kul är det för hittade faktiskt tillbaka på en annan gubbe som skulle varit förr 1460.....
o vilka coola namn man sett fara förbi i leden... Grel.....Ingel.....Givlög!!
....Sjul.....o så en gren har Erik som vanligast o en annan gren har Olof.

Hittade en gubbe det stog ett årtal när han dog o en parantes Avrättad!!?? det väcker ju frågor.

EN annan kallades för Gam Knut*hahahahhaah*

nej nu blir det soffan en stund o mysa men ♥ Fillen som har hade sin dag i dag o är nu 15 år..... Tårta o paket blev det förstås.....

Svejsan!

1 kommentar:

  1. häftigt o börja spela teater i sån ålder :) du måste ha kul o få reda på alla saker som förekommit i din släkt :)

    SvaraRadera