23 september 2011

Tant....eller inte

har sett att vara tant har blivit på mode...ialla fall enl. vissa tidningar, bloggar och andra skribenter...men vad är en tant???


 När man växte upp 60 o tidigt 70 tal då sa man tant till de över 35...nåja kanske var de 40 fyllda men deffenitivt till de som var över 60.....
Tanten då var klädd i grå-grönaktig kappa i slät poplin/på sommaren o en grå ylle på vintern.... gärna med en hatt till en liten söt sak med en brosch i..hatten kunde vara i vidlyftig färg som ...eh mörk lila kanske lite fluffig sak....


Tanterna tyckte om att baka o bjuda på fika....sitta i grupp o babbla kanske hålla på med ett handarbete under tiden o storstäda sitt hus minst 3 ggr året då skrubbades allt från vind till källare....Min farmor var en tant ialla fall när det gäller handarbete,,,matlagning o bakning o detta skrubbande;) hon åkte till sina söner o skurade rent hus..oavsett hon såg nått eller ej.....


Men om min farmor var en tant så är nog jag det med..fast en tant i modernare form...skippar hatten o kappan.... men älskar att pyssla om i huset..handarbeta. .....älskar DUKAR gärna hemvävda eller virkade.... dukar som under så många år inte var aktuella i heminredningen..jag sket i den stilen har alltid gillat o kommer alltid gilla dukar.....


Jag lagar husmankost som familjen äter tilsammans ....jag kan koka sylta o safta... ja du ser...tanten är här..... Har ett ganska gott förråd av goda husmoderstips i skallen som ploppar upp när man behöver ett.....


Länge leve tanten!!!
ÄR DU EN TANT?
När blir man tant??


ha det gott


ps måste erkänna att när man var 18 jobbade i affär en mamma som var äldre än jag kommer in med sitt barn på 4-5.....säger tacka tanten!!! jag vände mig om trodde det var nån bakom;) men ....ehhh då var tant ett skälls ord....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar