27 mars 2016

forskar lite....

blev lite sugen på se folkräkningen 1950 den finns inte på skiva än så man måste ha ett abonemang på arkivdigital....så då fick man fixa det....kommer sluta med att jag har både svar o AD*hahahah*

Jag o gubben satt o pratade härom dagen om hans morfar....jag har minne som en elefant ialla fall vissa saker*hahahah då har han minne som en isbit....alltså typ smälter bort....nada...

hans morfar har flyttat runt lite o mannan hade ett minne om ett hus med väg rakt genom tomten....men tänkte det stämde inte med det jag redan fått fram...eller just det minnet med det huset han vill få till stämde inte...

Kollade först var han bodde 1970 den skivan har jag...då bodde han i Oxelösund.... hm lite klurigare för frågan är när han flyttade till oxelösund..... får väl läsa sida upp o sida ner i inflyttnings böckerna men tar det en annan dag....

1950 bodde han i en stuga utanför Nyköping där hade han bott ett tag o hans fru dog där.... hm tänkte lite igen.... kollade finns huset kvar....in på google maps o söka viste ju ganska precis var jag skulle söka....eller hmpf i vilken socken....googlade stugans namn o vips dyker ett ställer upp...går in på earth så man ser skog hus o så  ...hm...här finns ett hus som har uthuset på andra sidan vägen=)....men mycket mindre väg.....med tanke på att min gubbe har lokalsinne som en...eh ja ..sten eller nått (f´låt)
så kan det ju tänkas att om Morfar Gustav bodde i detta hus jag hittat så var nog den vägen läskig om man var en så där 4-5 år*hahahah....
Får väl  bjuda med gubben på en liten utflykt till hans förfäders ursprung....

Sökte vidare på Min farmors lillebror....hm här måste jag kolla med kusiner o lite för hittade en jätte skum sak..... en son som jag inte visste om...varför? personen i fråga lever men måste ta reda på mer innan jag skriver ett brev..vill inte såra eller riva upp nått som inte ska rivas upp..... återkommer nog om det så småning om....

att hitta massor men info i släktfoskningen är inte så lätt...man måste komma från rätt släkt..gärna en med präster adel eller för dåtiden fint folk. de ska gärna gjort nått elakt..nått bra nått för bygden...
Lämnat efter sig historia som kanske inte en backstugesittare skulle eller kunde göra även om deras hsitoria är minst lika intressant....

3 kommentarer:

  1. Släktforskning är intressant.

    Vad är det för skivor du har som du kan läsa in så sena uppgifter. Jag har endast gått på folkbokföring som finns i Arkiv Digital... Finns det skivor som visar mer!?

    SvaraRadera
  2. mia jag har skivor från Ådalen då min släkt är därifrån...folkräkningen 1970. på arkiv digital ligger nu 1950 ....o 1960 ska visst vara på g.
    Söka de släktingar som lever är klurigare än de som är borta sen länge..dels för att det är sekretessbelagt...har man inte namnet att gå efter kan det vara klurigt

    SvaraRadera
  3. Vad mycket spännande! Särskilt det där med en eventuell kusin till din pappa som kanske finns där ute?! Lycka till! Det där med att åka runt i förfädernas spår tycker jag är jättespännande. Våra barn har inte riktigt uppskattat det än, men jag inbillar mig att det kommer med åldern. Det lär tiden utvisa...

    SvaraRadera