18 februari 2015

Året utan sommar....

Fick syn på en intressant artikel i aftonbladet plus...om jätte vulkaner som ligger o sover o  OM de vaknar kommer skapa enorma katastrofer runt hela jorden...

Det som ögonen fastande på och som jag som släkt forskare kan kolla upp lite noggrannare är att 1816 är året som kallas året utan sommar.

wikipedia bild

Vulkanan Tambora i Insonesien  fick ett  utbrott mellan 5-15 April 1815 som spydde ut så mycket aska att det året efter orsakade Missväxt...epediemier....översvämningar o hungersnöd i Europa och Nord Amerika. Det ska ha snöat mitt i sommaren som följes at torka sen översvämningar...
1815 tog regeringsmakten slut för Napoleon Europa svalt ju genom krigen som vart att det sen blir så illa som ett eller några missväxt år måste slagit hårt i befolkningen i hela Europa.


Sverige hade ju missväxt o svält även 1860-1870 då började den stora utvandringen. Mina anor utvandade senare men fattigdom var nog den gemensamma saker för de människorna.

Ska lusläsa alla mina anor från den tiden dog de det året?? i vad hunger..sjukdom. det ligget tillräkligt nära i tiden att det finna säkert dokumenterat i kyrkböckerna.
Att få mer fakta vad människor dog av  hur de levde är en del som jag tycker är jätte intressant,
Det ger "liv" i de gamla gubbarna o gummorna.

1 kommentar: