20 oktober 2011

sockerfritt....

Fick flera=) som sa att det finns socker fria saker att göra....jupps men den hela sanningen om diabetes och socker är djupare än att bara ta bort eller byta ut sockret mot ex sackarin....


Vitt socker vet alla i dag att det är dåligt att äta men oavsett om man har diabetes eller inte så ger vanligt vitt socker inte bara smak utan den viktiga konsistensen!! ju mer vitt socker desto hårdare och knaprigare kaka...o kladdigare när det är den konsistensen man vill ha.


Frukt kan man inte äta hur mycket som helst o man ska vara väldigt försiktig med torkad frukt.


Honung, sirap, råsocker, rörsocker ger alla ett bra utfall på glukosen i blodet


det man inte tänker på att det gör vetemjöl med!


en kaka bakad på kornmjöl sötat med sackarin o helst fettfri är ju naturligt vis idealet på kaka men fan (ursäkta utrycket) så tråkig....om ens ätbar:/.


Så det är inte bara "sockerfritt" man måste tänka på och jag gogglade tänke nått kul kan man ju hitta men det är dåligt på den fronten, "bytt ut sockret har jag gjort i jobbet för 100 år sen när de diabetsboende skulle få en kaka till kaffet istället för den hemska torra skorpan de fick o de andra fick gotte bröd......så jag bakade. men det är absolut inte samma sak som en "vanlig" kaka


Julens godsaker oavsett det är mat eller från gottbordet är ju en massa tratition och bara inse att det är socker i massor......och jag kommer få ta det lungt med det men igentligen så är jag inte en gotte gris som trycker i mig godis...men nån extra bit går det ju ner..... o äter jag riktigt duktigt nyttiga saker i målen mellan det "goda" så ska det funka får väl ta ett extra glucos test..
och jag unnar mig ibland nått gott till kaffet även nu inte ofta men ibland o sen måste jag ju lära mig vad jag "tål" i socker väg vilket kan skilja från dag till dag...ena dagen kanske jag tål så mycket med absolut inte nästa dag det är en massa faktorer inblandande...så man får använda insidan av skallen o intala ögonen som vill ha att man inte ska... rörigt jag vet precis som diabets är=))


tjillevippen


nu har jag fått tid för ögonröntgen:/ i början på november så ser jag extra suddigt en dag

1 kommentar:

  1. det verkar lite rörigt ja men du löser säker tdet hela som du skriver. En fråga bara om du nu kan skriva/läsa så smått vad ska du då med en ögonläkare till

    SvaraRadera