09 september 2010

Snart val dax

Jag brukar inte skriva politiska saker i bloggen men kan inte låta bli.

Efter förra valet när regeringen beslutade om försämring i a-kassan och en fruktansvärd politik mot de sjuka så reagerade folk i olika medier på nätet.

Men NU när man kan välja en annan regering så säger folk...näää orkar inte rösta. politik är inget för mig.....

Men det är ju så att allt är politik !
hur vården fungerar eller inte fungerar.... hur skolan fungerar..... hur det ska fungera med bidrag för att man är sjuk.Vad mjölken kostar...allt ingår i politiken!
Tvivlar starkt på att så många väljer bidrag istället för ett arbete..(få talet rötägg finns i alla lägen)..
tvivlar på att satsa på elit elever som FP vill...men de svaga eleverna då? de kommer inte ha en chans senare i livet....

Det finns ett spel som heter SIM city där man ska bygga ett samhälle.....man tar skatt från de som kommer till stan o sen bygger man infrastruktur(vägar), skolor sjukvärd mm..... enkel matte eller hur?

Men om man sänker skatterna som är till för att betala skolor vård...eh...tacka fan (ursäkta) för att man få minus i stats kassan inte svår matte inte ens för mig som var usel på matte i skolan.. och har man inte minus efter denna enkla matte...ja då måste man vara myglare.....lån kan ju alla ta även länder.... men bygga välfärd på lånade pengar????.

alla har fått mer pengar säger regeringen NÄÄÄ inte alla...inte JAG.

Jag tillhör en kategori man inte räknar med. jag är hemma mamma (visst låter det lyxigt) men jag har en liten sketen inkomst som gör att vi har matpengar men inget mer det ursäkta ordet "bidrag" har inte höjt ett öre på 10 år!
jag tjänar en bråkdel om jag hade haft ett heltids jobb....men jag har en son som är infektions känslig och funktions hindrad VEM skulle anställa mig ?
som om jag har otur måste ta vård av barn flera ggr i månaden??? och att jag sälv dras med en sjukdom som antagligen skulle göra mig sjukskriven från dag 3..... oavsett vad regeringen säger så blir min sjukdom inte bättre av det mer än att jag skulle inte ha ett öra att mata familjen med.Jag är inte värd ett skit i dagens samhälle!

De är alltså bara de rika som kan köpa sig bra skola o bra vård. men alla andra då?
Jag vill ha ett samhälle där alla betalar efter sin plånbok alltså de rika lite mer men ALLA hjälper till att betala för en välfärd som vi är vana vid i Sverige.
Jag har banne mig inte råd till speciella föräkringar! för att se till att mina ungar får en skola, eller vård för mina gamla föräldrar om de skulle behöva det....

*Solidatitet för mig är att alla hjälper till de som kan mer ger mer....enkel matematik

*jag vill kunna bo där jag VILL med min familj inte tvingas flytta från familjen....

*Jag vill se en sjukförsäkring som gör att sjuka kan bli friska sen rehabiliteras om möjlighet finns inte ställas på gatan....

* jag vill se att om man blir arbetslös inte behöver gå från hus o hem

*jag vill inte se ett Sverige där egoismen härskar utan att alla får en bit av kakan...

blev långt det här.....

GÅ och RÖSTA sitt inte o Gnäll efter valet gör ditt val NU!
gillar du politiken som förts sista 4 åren eller inte...mycket enkelt att välja i så fall!
(bilden lånad av IF metalls val kampanj)

3 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet tanten :)

    JAg har röstat idag

    ses snart hoppas jag

    //Kenneth

    SvaraRadera
  2. Mycket kloka ord igen vännen. Jag vill rösta på DIG! Kraaaam! :-) Marianne.

    SvaraRadera