22 oktober 2019

Klimatsmart

jo ibland kan även jag eller rättare sagt föröker.. tänka lite på miljön o det är ingen nymodighet för året utan pågått i många år.... Bilen används för att man måste..typ storhandla ...Buss jo jag vet att det kanske är smartare men inte för ekonomin om man ska iväg 4 personer ! Så den används för man måste ..typ

men nu är disskusionen om plastpåsar slutade använda plast påsar för några år sen.. o då har ajg ändå använt ica kassen till sopor så den blir ju återanvänd men det som retar med är dessa små påsar av usel kvalite till frukt...sjukt igentligen man tar 2 päron en påse 2 äpplen 1 påse 2 apelsener 1 påse...3 tomater 1 påsen o skulle man köpa mer frukt o man inte är DUKTIG att slänga upp de i en skål...ja du ruttnar de jätte fort (läbbigt)
jag köpte först nätpåsar virkade några men fingranrna ville inte va med ...så de finns o köpa
Bild lånad från natet
Dessa påsar var /är super till lite större frukt typ apelsiner....rotfrukter....potatis

men så dök det upp en när påse som iof inte är bomull men håller i lång tid
väger inget o man får flera storlekar ...

Dessa är toppen kostar runt 30 kr vårt ICA har tagit hem dem så det är enkelt , använder en del papperspåsar fortfarande men kan rekommendera dessa....

jamen lilla Sverige kan inte göra nått ....varför ska plastpåsen kosta här o inte i kina? 
brukar tänka o säga varför kan inte vi du o jag göra nått bara förr att ? med ett Gott exempel? 

Finns en film som Cirkulerar på bland annat FB ...


en kille i Senegal slänger sopor i floden....Bilden är från Senegal o lånad från nätet

Svensken förfasas 
men på den egna bakgården....
Bild från städning i Stockholmström!!
Bilden är något år Nu förtiden ligger massor med elsparkcyklar ?!där med + bilbatterier?!


Inte ovanlig bild på Sopdumpning i naturen...I Sverige
Av nån som säkert påstår att Miljön inte är hotad?!!

Nej jag tänker inte bli vegan. Vi är gjorda för att äta allt inklusive kött o fisk äter vegetarisk ibland o mycket frukt o grönt...men kan helt klart skita i plastpåsarna o måste jag ha en då kan jag betala ;)
Sopor kastas numer i soppåse på rulle som ska vara lite smartare .....

Tänker på Mulles sång " man ska aldrig aldrig kasta papper...man ska alltid alltid plocka upp"






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar