06 februari 2014

TV program

jag älskar program där man kanske lär sig nått..gärna med historiska inslag....
jag bläddrar gärna mellan kanaler som TLC (ibland finns nått där) viasat History och andra kanaler som är mer fakta program på allt från sjukdomar till alexander den store o Vulkaner=). ett o annat djur program slinker ner med.

på den sist nämnda finns just nu två super bra serier
den ena är bara 5 avsnitt o verkar ta slut i morgon....

Tillbaka i tiden: Familjeliv. 

Den handlar om 3 familjer som får på expriment resa i tiden. 
första avsnittet fick de flytta in i hus helt anpassade efter tiden de fick äta göra o verkligen vara i den tiden en vecka.
En familj som i dag har det väldigt bra hamnade i de fattigaste huset. en mellan klass familj o en överklass ...... hur de hamnat i respektive hus berodde på hur någon ANA i släkten haft det.... så överklass familjen som i dag var en arbetar familj förlorade sin förmögenhet i släkten under deprissionen 30 tal.

man har fått se olika tids epokrar
* Edwardianska epoken 1900-1910
*20-30 tal
*krigstiden 40-tal
*60 talet ( är i dag)
ska vara fem avsnitt....

tom sonen Eric gillade ett avsnitt i går o ska se 60 talet i dag=)
Det här skulle jag ställa upp på =) tänk att få leva som förfäderna gjort för några veckor! vilken upplevelse det måste vara!

bilden från nätet men de är dessa som är med i 
Tudortidens farm

den andra serien är Tudortidens farm. här är det tre personer som lever i tiden under ett år. De visar hur man gjorde saker för den tiden o hur viktigt det kunde vara. Kyrkans roll på den tiden mm.
Man har fått se hur man klipper får hur det fungerade att sälja, husdjuren som man själv inte åt av utan sålde. hur man spann vävde enlg tiden. Hur man lagar mat. hur man bor ....

De personenra som gör den här serien har gjort flera andra
Edwordianska tiden...krigstiden o viktorianska apotekstiden tor jag det var. har kanske inte sett alla avsnitt men försöker verkligen . mycket lärande o intressant de visar hur den vanlige människan hade det...i våra historeiböcker finns mängde med kungar o adel men få saker om bönder o kanske de som var fattiga.

Jag ser inte serier som Farmen. hollywoodfruar o allt vad det nu finns. Är usel tittare på melodifestivalen letar hellre nått sevärt än lida sig igenom program ;) Serier som mal o mal i alla oändlighet lessnar jag på ganska fort...... Eller serier där jag inte kan finna någon sympatisk person att gilla faller ganska fort bort.
Följer några serier Sherlock (svt1) Elementery (tv4) Castle(kanal5)
Familjen Annorlunda=) (tv4) o några till.....

Vad ser du helst på Tv?

1 kommentar:

  1. Har sett de där serierna du nämner, historia är är något som alltid fångar mitt intresse.
    Det och dokumentärer av olika slag är jag förtjust i.
    Ser hellre det än nån film.

    Finns mycket "skit" på tv nu för tiden, tur de där historiekanalerna finns att till tillgå.

    Ha en fin eftermiddag :)

    SvaraRadera