31 mars 2013

Ansjovistårta Recept!

Har fått lite förfrågan på recept till ansjovistårtan som jag visat bild på... så här kommer den.




Använd en form med löstagbar botten o sidor (springform)
på ca 20 cm.Det här är min variant men finns fler variationer på nätet.

Ansjovistårta ala Ejris

Mixa  200 g kavring i en matberedare med 75 g smält smör
täck botten o platta till.

Blötlägg 4 blad gelatinblad

blanda  i stor burk 5 dl Creme fraishe, 
1 burk ansjovis fileer (125 g grebbestad använder jag)
1 fint hackad röd lök
1 burk röd eller svart rom
1 dl hackad gräslök
½-1 dl fint hackad dill
salt peppar

värm ½ dl vispgrädde o rör de gelatin bladen i det tills de smälter rör ner 
blnadningen i Creme fraishe blandningen rör om väl. Häll i formen o låt 
stelna (jag brukar göra den dagen innan)
dekorera!

man kan även lägga i lite finhackade räkor.
Jag har provat lite olika bottnar. egen gjord pajdeg med lite grövre mjöl 
är super gott. men går även med degestivesmulor-lite smöt botten. Vitt 
framskbröd botten o botten av en hönökaka ...gott med lite olika.

Gott på smörgåsbordet Jul som påsk men även som sommar lunch. 
Servera gärna ägg o kanske lite kokt potatis till.

1 kommentar:

  1. Ja då har man hunnit läsa i kapp lite varit lite annat som tagit min tid men här är jag :)

    låter o ser gott ut

    SvaraRadera