15 december 2018

3 advent...Sladdor;)

I morgon är det 3 advent..vart har dagarna tagit vägen?

Känner ingen julkänsla än men den kanske kommer, har dock pysslat ihop mina "måsten" de Norrlänska havrekexen o sladder ...skinkan finns i kylen o laxen i frysen...jo Jul blir det.
Julklappar blir några få till varje vi har hållt det nere i år..dels för vi redan köpt en tv...o spis känns inte vettigt o köpa miljoner små paket utan mer tanke bakom varje..nu ska bara några rim till..hm o för det måste man ha lust...

 en ogräddad sladda ;)


Sladder! 
recept från Ådalen troligt att det är från min farmor som bakade tunnbröd som ett proffs♥Hon var från Högsjö men mamma var uppväxt i Nyland så de kan vara därifrån med... har ätit dem var jul sen jag var lill liten o ett av mina måsten 

100 g jäst 

75 g smält smör
1/2 dl sirap (jag kör ljus)
1 liter mjölk
Brödkryddor 2 msk
lite salt
Rågsikt går nästan ett halft paket till 1 liter mjölk
 ugn 225 grader gräddas i 5-8 minuter tills de börjar få gyllene kant...

(går att blanda i mer råg eller korn då blir kakorna lite hårdare)


smält smör o värm mjölk till 37 grader, rör ner jästen i med sirap brödkryddor salt o mjöl bearbeta ordentligt.

degen ska vara bearbetsbar men gärna lite kletig.. Jäs 30 minuter
upp på bakbordet o dela upp i lagom hanterabara bitar "rullpicka" (kruskavel) använda mjöl så det inte sötter sig fast i bakbordet. krävs lite övning ;) .... på plåt o skjuts in i ugnen. 

man bakar dessa helst i bagarstugor med vedeldade ugnar men funkar. mamma körde de på varm plåt i ugnen men jag brände mig för händerna är inte som d ska så testade köra på plåt o in i ugnen o det funkar bra...



Det här är en rullpick ;) nu vet ni 

Glutenfria havrekex!!

500 g havregryn
1 liter mjölk
100 g socker
100 g smält smör
35 g hjorthornsalt (1 påse)

1 liter gluten fritt mjöl
 200 grader i 10 minuter
170 grader varmluft a8-10minuter.

Arbeta ihop allt degen ska vara ganska fast . kvala ut i glutenfritt mjöl med rullpicken ;)
ta ut mått på kakor eller skär degen i de bitar du vill...
(våra ordinarie havrekex blev 4 kantiga i år så då får Fille runda så ingen tar fel...)


Låt svalna...på med smör o njut!
de blev lite mjuka ska prova annat mjöl till nästa gång finns lite olika glutenfria o välja på gäller o hitta rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar