24 oktober 2015

teaterminnen.....

Satt o bläddrade i Murbergets fotoskatt när man plötsligt får se sig själv.....
under somrarna 80-81 spelades det arbetar teater i Nyland vid Ångermanälven. Den var en historisk pjäs om hur hungern fattig dom hur man skulle frige Amaltea mannen Anton Nilsson (du får googla om det för annars blir det här en novell)
Sverige var så nära en  revolution den här våren. tror inte många vet om det. 
Arbetare svalt ...orättvisorna var enorma man var trött på överheten... men efter några oroliga veckor så lugnade det hela sig....

Men min pappa skulle vara med i denna teater o jag flyttade upp i precis rätt tid för att vara med....


Här står jag längst ut med rosa huckle. o lyssnar på en agitator ...

första året var jag inte med i så många scener men det var jag sista året. det var så kul. det blev bara  två säsonger av spelet. Det spelades in in film av Mai  Wechelmann jag var med på flera scener när det spelades in men tyvärr klipptes allt det bort i slut produktionen...lite besviken när filmen kom på tv... men en erfarenhet rikare.....

Sommar två.... 
Jag längst fram lillasyster bredvid. 
Såg så himla dåligt utan brillor att jag fick stirra ner i backen för att inte snubbla 
i de scenerna man skulle gå omkring.....

Vilka underbara minnen!





1 kommentar:

  1. Jodå..hörde om Anton där första gången på en utbildning inom arbetarrörelsen.
    Vi har kommit en bit på vägen sen dess...tack och lov.

    SV: Jo...tur att de flesta vill hjälpa iallafall.

    SvaraRadera