27 november 2010

Vinterfåglar

Nu är det hög tid att hänga ut mat till alla små fåglar.... I kylan hungrar de lätt och förra året vinter gjorde att massa småfåglar gick åt!....
Tänk utan fåglar blir det än jäkligare med mygg=)...så mata på.

Jag har sån tur bor perfekt för de små liven. Vi är minst 3 familjer som matar så man få se en del lite ovanligare pippi fåglar med.
Domherren har kommit tidigt men inte fått det på foto än.
Stor hackspett har vi sett hela året o den ahr ajg fler bilder på, men så i går tyckte jag mig se nått betydligt mindre.. har sett nått i ögon vrån några gånger men helt omöjlig att få på bild:/..... hämtade kameran drog upp ISOt för det är bra dunkelt även om det ligger snö på backen..p fågeln puts väck*suck*
Tror det är en liten hackspett jag såg med sin randiga rygg......åh hoppas jag får bildbevis snart på denna lite ovanliga fågel=)
Åh så i dag...... glodde ut genom fönstret...för ofta får man se något djur,fågel eller så och det är alltid trevligt...Nu såg jag denna=) En liten tofsmes=)

Såg den för 2 år sen som snabbast, nu får den mellan matplatserna så jag hann ut mellan, ställde mig i lite skydd av altanen o knäppte några snabba MEN...kallt -8 (jag i tunn tröja o foppa tofflor inget jag rekomenderar i kyla=) isot lite för högt men vem har TID att fippla med sånt när lite ovanliga gäster dyker upp=),,,,,, Om än lite brusig så är de på BILD!*jippi*
Tofsmes
(Parus cristatus ibland Lophophanes cristatus)





Ni måste bara hålla med om att de är otroligt söta=)
Tjillevippen
Skriv en rad gör tanten glad.....over 150 besök på en vecka o 2 avtryck*snyft*

Please leave a little word before you move on in to the cyber space


2 kommentarer:

  1. Jodå jag matar de små liven..men har inte lyckats få dom bild..så jag njuter av dina..ha det..Maria

    SvaraRadera
  2. Jodu här ska du få ett avtryck för jag älskar bilder på våra små flygare.Din blogg verkar mysig med sånt??HAr en kamera som har dåligt teleobj., men har fågelmaten utanför köksfönstret så ngt ska jag väl kunna fånga .
    I övriga Skåne "vräker" snön ner idag, meen peppar ta i--- här kommer bara en o annan flinga än så länge.Ligger väl ca 10 cm redan.
    Trycker nog mer framöver
    Kram Ninne

    SvaraRadera