14 februari 2009

Fota fåglar

Har fått många frågor om fåglarna , att jag har så många olika arter..
man bör bo så man kan mata dom, börja tidigt och ha flera olika sorterss mat som attraherar olika fåglar..sen är det bara att vänta...
Jag börjar mata dom redan i början av oktober. har två matplatser med bra gömslen bredvid Buske och ett rönnbärsträd, lagom högt så inte katterna kan komma åt.
När jag fotar är jag ganska öppen för dom ett gömsle är ju bättre för skygga fåglar men jag vill inte ha nått sånt på tomten. utan tålamod tålamod och lite till tålamod =) så gör jag....
I vinter har jag sett dock inte hunnit(pga av skygghet) fota alla arter..., steglitz, tofsmes, stor hackspett, gråsiska, brunsiska. talgoxe, blåmes, Domherre, Sidensavans, entita, gulsparv, grönfink,koltrast, björktrast o Sparvhök,kanske missat någon art.... men alla har vart framme vid fågelbordet...
den bästa gluggen jag har för fåglar är Sigmas 70-300mmf/4-5,6 DG Macro
man måste få upp tiden heöst över 1/250 när det är fåglar men man får fippla med ISO o tider när det är grått o kulet ute...

Ha en bra dag

1 kommentar:

  1. Vad bra att du påminner mig! Måste ut och fylla på all mat till utefåglarna. Fast först måste innefåglarna Mango och Molly behaga gå in i buren så jag kan öppna dörren.
    Finfina foton!

    SvaraRadera